Miljön, framtidens ord för pengar.

Nu var det ett tag sen jag skrev sist. Och jag tänkte inte göra någon come back i musik uppdatering. Det kanske rubriken i sig förklarar?
Nej jag har snarare tänkt…filosoferat.
Det jag tänkt mest på är människor i största allmänhet.
Enligt mig är människor samhället, även om samhället består av så mycket mer än människor.
Människan enligt mig är ingen rättvis varelse. Vår moral är enligt mig är minst sagt dubblerad.
Det finns inga goda människor, men det finns goda tankar och gärningar.
Och vad som anses vara gott och ont baserar egentligen på hur många goda gärningar man utför.
En människa som inte utför några goda gärningar är sig lik den som gör onda.
I alla fall om man ska se över hur människor agerar över människor som kanske inte har skadat en annan människa, eller djur.
Så länge de inte bidrar med goda gärningar så blir de automatiskt en del av den onda kategorin.

När soldater som självmant valt som jobb att åka ut i krig för oberoende anledning. Och dör så kallas de hjältar.
Att döda andra människor är inte hjälte mod. Oavsett vem man dödar.
Jag påstår inte att det är fel att döda. Men gärningen att döda är aldrig god.
Solidaritet är den första punkten av godhet.
Solidaritet innebär så mycket saker, Speciellt för olika människor.
Men enligt mig är det att ta hand om varandra, en sorts styra.
Styrka i sig är ett oberoende. Styrka är något som kan hamna i både gott och ont.

Solidaritet är det nästan svagaste vi har här. Känns det som i alla fall.
Det finns ingen gemenskap längre, vi är splittrade.
Jag känner bara solidaritet till mina allra närmaste. Men när samhället gett ut så många knivar åt folk att sätta i ryggen på sin näste så tynar även mängden ”allra närmaste” bort i hög hastighet.
Det är en medveten splittring som ingår i ett kapitalistiskt samhälle. Vi ifrågasätter det aldrig mest för att vi inte tror oss kunna påverka det.

Makt finns sällan i en god form. Bara mer eller mindre effektiv och lindrig. En person med makt behöver aldrig vara en god människa. Snarare en rättvis eller väl behövlig.
Styrka utspelar sig nästan alltid tillsammans med makt. Vår makt…Ja vad ska man säga? Med frågan: eller vad får man säga. Så vill jag observera det timglass med frihet som sakta men säkert börjar tyna.
Styrkan kan aldrig påverka oss, i alla fall inte lika mycket som makten kan. Men makten är ingeting utan styrkan. Vi saknar frihet och rättvisa, just för att vi inte har någon makt. Och vi har ingen makt eftersom vi är försvagade. Vi har inte längre någon styrka.
Den försvann i pengar…
Pengar står under makten. Alla vet vad pengar har gjort med människan och mot hela världen.
I dessa dagar är man i större behov av pengar än nära vänner.
Och när har man någonsin inte behövt nära vänner?

Det är säkert någon människa som klarat sig super utan några egentliga nära vänner.
Fråga bara svinen på toppen.

Med en beskrivning av makten,pengar och styrkans innebörd för solidariteten och människan så ska jag nu försöka att snyggt glida över till det jag egentligen tänkte skriva om.
Miljön, framtidens ord för pengar.
Själva grejen är inte så speciell eller märkvärdig som jag kanske fått det att låta.
Jag kom just på den tanken eller den har väl alltid funnits i mig.
Men jag tänkte försöka göra något yttrande om saken.
Jag har ju egentligen aldrig varit intresserad av miljö frågor eller liknande utan bara insett vikten av miljön.

Dom flesta vet och förstår varför det är så mycket satsningar på miljön. Det är just för att miljön börjar drabba oss som människor.
Men man får se det ur ett annat perspektiv. Det är inte för att jag suttit vid datorn, gått och druckit öl eller suttit vid min tv som miljön har blivit så försämrad.
Det är inte ditt fel att den är som de är. Bara för att du kört bil eller vad det mer kan vara. Det är överklassen som står för dom största miljöförstöringarna. Det är där alla farliga kemikalier och utsläpp ligger.
Du har inte påverkat det ens nästan så lite som chefer och politiker har gjort.
Och därför ska inte du som person egentligen behöva rätta dig ekonomiskt efter överklassens behov av pengar.
För det är det som det handlar om.

Låt mig förenkla det:
Överklassen har pengar.
Överklassen äger fabriker och diverse miljöfarliga anläggningar.
Fabriker är jobb.
Jobb är pengar.
Pengar är leverbröd och viktigt för överlevnad.

Och vem tjänar mest pengar av att du står och sliter i fabriken?
Är det du som arbetare eller överklassen som arbetsgivare och fabrik ägare som står ansvariga för den skada deras fabrik utgör?
Och nu tänker du, ja men dom producerar ju produkter till oss arbetare.
Och ja det gör dom absolut, produkter som helt plötsligt är så mycket viktigare i samhället än vad dom behöver vara.
Vem sa att vi behövde en Iphone för 10 år sedan?
Och jag menar om de var så viktiga hade de väl inte kostat så mycket?

För alla som har sett filmen Book of Eli så förstår ni vad jag menar när jag säger att människan har för mycket saker.
Och vi ser ner på det som är gammalt men användbart.
Min Andriod telefon hade inte varit det värdefullaste eller det mest nödvändiga den dagen allt går åt helvete.
Inte heller några märkes kläder.
Men ändå är vikten att ha dessa saker så stor…bara för att.

Och de ekonomiska svängarna gör att priserna ökar. Det är en skam att vi ska behöva betala överklassens kriser.
Det är en kollektiv bestraffning vi inte kan göra något åt. Om inte folk är beredda att ta till kamp.

Och miljön är kapitalismens nya sätt att suga ut pengar.
Vi människor värnar om vår miljö till en viss gräns. Rik som fattig.
Utan vår miljö skulle vi inte överleva i dagsläget.
Och det är den enda anledningen att kapitalismen egentligen bryr sig om vår miljö.
Vi behövs i en kapitalistisk värld för att göra den kapitalistisk åt kapitalisterna.
Vem skulle annars laga deras goda mat? Se till att dom har pengar på banken?
Producera vackra kläder åt dem? Om det inte vore för oss.

Hade detta kommit av sig självt så hade vi varit obehövliga.
Vi föder kapitalismens makt, styrka och utbredning varje gång vi följer den uppmanade kapitalistiska strömen.
Vår mot strävan är inte effektiv om inte majoriteten byter riktning på strömen.
Och jag personligen tror inte att det går och göra för ens världen är så utmattad att alla kan se och känna behovet av en förändring.
Tills alla kan tänka sig resa sig för att förändra.

Det kommer inte ske över en natt. Så länge inte folket vill det.
Ett alternativ är att väcka alla från den kapitalistiska koma vi blivit sövda till.

Jag tror att miljön kommer vara kapitalismens nya vapen för pengar.
Igenom vår rädsla för vad som kommer ske utan miljön så kommer vi bli utnyttjade.
Dyra men miljö vänliga produkter kommer vara framtiden för kapitalismen. Och är redan i dag, bara inte lika stor som i framtiden.

Nu blev det ett så mycket längre inlägg än jag tänkt mig. Och jag kan tänka mig en hel del kritik för inlägget. Men det får det vara värt.
Jag tror den största anledningen till en försvagad solidaritet är brist på kunskap.
Vi är medvetet under kunniga om just de saker som man behöver vara kunniga inom för att förändra.
Därför ansåg jag det viktigt att utbilda mina nära. Och lite avslutningsvis tänkte jag säga såhär:
Alla kan kasta en sten. Hur många kan träda in i riksdagen?

Om Mikrofonberoende

Jag Collin Tillsammans med A.T skapade gruppen Mikrofonberoende. Främst för att kunna få ut vårat budskap på ett bra sätt. Vi båda hade redan en grund att stå på. A.T hade gästat några låtar tidigare och jag skrivit en del texter. Tillsammans fixade vi vår före detta studio Röda Bunkern. När vi senare började umgås med Innuce så blev det prat om att skaffa gemensam studio. Precis så blev det och därmed skaffade vi Studio 0221! Visa alla inlägg av Mikrofonberoende

Kommentera

