Kom ihåg, det har inte hänt.

Jag har tänkt ett tag nu på folks förmåga att minnas och åter berätta olika händelseförlopp. Speciellt såna som jag själv varit med om.

Självklart har man ju en egen uppfattning om vad som hänt och den uppfattningen är svår att övertyga eftersom det är din verklighet.

Antingen så kanske det bara är jag som tycker att min egen uppfattning är så mycket bättre än andras. Eller så har jag en mer övad uppskattning på vissa saker… Jag vet faktiskt inte.

Ibland kan det t om vara irriterande att höra någon annan åter berätta något som man själv inte alls tycker stämmer överens med vad man själv upplevt. Det känns som att det är en lögn. När man hör någon berätta en händelse för någon annan. Det tar ett tag för mig att tänka till att personen inte står och ljuger. Överdrifter eller det som personen döljer är inte med flit utan personens verklighets uppfattning.

Förut var det något som irriterade mig jätte mycket. Något jag ville ändra på.

Jag ville istället berätta min historia, hur jag uppfattade händelsen. Jag ville få fram sanningen. Även ur de minsta händelserna. Nu har jag lärt mig att hantera det hela. Nu kan jag t om tycka att det är kul att höra hur omgjord berättelsen kan bli.

Jag kan acceptera någon annans berättelse som sann för någon annan. Om det inte är jätte viktigt förstås. Självklart kommer jag inte återge den historia någon annan gett som jag själv varit med om. Utan alltid berätta om mitt eget sätt att uppleva det.

Det är väl självklart tänker du med en åter tanke på vad du just läste. Men jag tror inte att det är så självklart. Även det har jag tänkt igenom och testat. Lite av vad jag skulle kalla jedi mind tricks. Bara testa hur mycket man kan påverka andra människors minne och uppfattning.

Jag brukar istället för att ifrågasätta hur man kan tro att det är sant så brukar jag istället använda personens egna minne eller uppfattning som ett argument emot en annan del av minnet. Om det går dvs. Och desto fler gånger personen kommer på sig själv ha fel. Desto mer förlitar sig personen på att du kan händelsen bättre. Och om du nu kan det så är det bara att hitta på något som inte sticker ut alltför mycket från händelsen. Alltså något som lika väl skulle kunna hänt utan att personen minns det. Om personen går med på historien så har du påverkat dess minne. Om du sen ger personen en chans att vidare berätta händelsen utan att något verkar konstigt. Och personen lägger till den detalj du lurat i den så har du inte bara påverkat personens minne utan och hur personen sprider sitt minne. Det är svårt och man måste göra det smidigt.

Men om man lyckas kommer man känna hur lätt lurade vissa människor egentligen är.

Jämför sedan den metoden mot hur media vrider om händelser. Som vanligast händelser du själv inte medverkat i. Ungefär så påverkar media din verklighet.

Om Mikrofonberoende

Jag Collin Tillsammans med A.T skapade gruppen Mikrofonberoende. Främst för att kunna få ut vårat budskap på ett bra sätt. Vi båda hade redan en grund att stå på. A.T hade gästat några låtar tidigare och jag skrivit en del texter. Tillsammans fixade vi vår före detta studio Röda Bunkern. När vi senare började umgås med Innuce så blev det prat om att skaffa gemensam studio. Precis så blev det och därmed skaffade vi Studio 0221! Visa alla inlägg av Mikrofonberoende

Kommentera

