Inte min ficka, din ficka?

Nu har jag fått en sådan fundering igen.
Tänkte dra det ifrån thailand och den sortens fattigdom och dra det hela till Afrika.
Jag har blivit så störd på den senaste tiden när jag kollat på TV.
Inte nog med att det bara är skit på tv nu förtiden utan pga reklamen.
Och dom kör ju en hel del reklam för Unicef – Bli världsförälder.

Hela grejen är att dom tar någon kändis som åker dit och halvt om halvt intervjuar ett barn där nere.
I det här fallet en flicka.
Och flickan berättar och visar hur dom bor och lever.
Man får verkligen se hur vidrigt det är där nere.
Grejen är väl att man ska känna att man själv inte skulle vilja leva så.

Men jag har sett igenom det här lite grann.
Till att börja med för de som inte vet så tar Röda Korset,Unicef och alla större välgörenhets organisationer en väldigt stor siffra av det som man donerar till i det här fallet Afrika.
Som går till chefer osv medan väldigt många av dom som anses vara arbetare är volontärer och arbetar för en minimal summa.
Den största delen går till chefer. Jag har inget riktigt underlag för exakt hur siffrorna ser ut. Men jag vet att rent procentuellt så är det en majoritet som går till cheferna.
Och jag menar det är väl ändå de som styr världen som har ansvar för att balansera fattigdom och rikedom.
Dra ner på det ett land inte behöver lägga så värst mycket pengar på och satsa det på andra länders bas behov.
På ett eller annat sätt. Kanske inkludera det i skatt.
Men riktigt så fungerar ju inte samhället. Det är istället tänkt att vi som privat personer ska lyfta upp ett helt land/kontinent.. Inte tills någon annan fixar det. Utan till att det har fixat sig självt oavsett vilken metod. Eller tills dess att vi som privat personer världen över har lagt så mycket pengar att man kunnat lyfta upp denna fattiga kontinent.

Hade politikerna brytt sig så hade man satsat. Men det gör dom inte. Det kanske inte du heller skulle göra om du visste att du kunde dra in på pengar  på att inte göra det. Istället satsar världen på materiell för krig och att fästa folk i ett konsumtions samhälle.

Finns säker 1000 argument till att jag har fel och att det inte är så.
Men siffrorna att jag har fel eller själva informationen i sig?

Jag menar lets put it in a easy way.
Alla vet att Daniel och Victorias bröllop gick på en hel del skatte pengar (våra pengar).
Låt oss säga att vi inte hade så mycket pengar. Och att man inte skulle kunna dra ett sånt kort.
Då skulle vi behöva låna/få donations pengar för det.

Och vad låter mest rätt i era öron, att folket ska få donera till någon fond från egen ficka lite hur som hellst?
Eller att det ska betalas via skattepengar?
Eller i det här fallet att vi inte ska betala något alls?

Det är inte vi arbetare som skapat något kris. Vi har aldrig haft ett ansvar för det. Vi har bara gjort vad vi måste för att överleva. Jobba. Det är överklassen som har suttit på de möten som bestämts vart satsningarna ska ligga.
Så varför ska vi som har minst pengar få stå för det som vi inte varit med och påverkat.

Och om jag skulle gissa så skulle alla rika kunna samla ihop mer pengar än vad alla fattiga kunna göra?
Låter det otroligt?

Var bara lite tankar jag hade
Ha det bra
Peace!

Om Mikrofonberoende

Jag Collin Tillsammans med A.T skapade gruppen Mikrofonberoende. Främst för att kunna få ut vårat budskap på ett bra sätt. Vi båda hade redan en grund att stå på. A.T hade gästat några låtar tidigare och jag skrivit en del texter. Tillsammans fixade vi vår före detta studio Röda Bunkern. När vi senare började umgås med Innuce så blev det prat om att skaffa gemensam studio. Precis så blev det och därmed skaffade vi Studio 0221! Visa alla inlägg av Mikrofonberoende

Kommentera

